Nova funcionalitat d´opció lingüística de l'ejusticia.cat

El Departament de Justícia ha activat per als òrgans judicials que treballen amb l'aplicació tramital e-justícia.cat unes funcionalitats que faciliten determinar la llengua de notificació als professionals que presenten els escrits per iniciar un procediment judicial.

Aquesta millora trasllada a l'àmbit del treball informatitzat i de la comunicació telemàtica entre l'Administració de justícia i els professionals la garantia del dret d'opció lingüística que preveu la legislació i que ha estat recordat en diversos acords del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

El funcionament d'aquesta eina es concreta en els passos següents:

1. La part que insta el procediment, a través del seu representant i des de l'extranet del professional, escull la llengua en què vol rebre els documents de l'òrgan judicial.

2. La informació queda consignada amb les dades de l'expedient i el personal judicial pot saber la llengua triada. L'aplicació té un sistema d'avisos que adverteix quan hi ha discrepància entre l'idioma de la plantilla que s'usa per tramitar i la tria feta per la part.

3. S'ha integrat el traductor automàtic dins del funcionament de l'aplicació tramital, de manera que, quan sigui necessari, es pot utilitzar de forma àgil. Si hi ha traducció, la part rep el document en la llengua sol·licitada mitjançant un annex.

A partir d'aquesta iniciativa, tant el secretari de Govern del TSJC, mitjançant l'acord de 7 de gener de 2021, com la mateixa Sala de Govern del Tribunal, en l'Acord de 26 de gener del mateix mes, han validat i donat instruccions per al bon ús d'aquestes eines de l'aplicació tramital a fi de complir l'opció lingüística manifestada.

Aquest conjunt de funcionalitats, doncs, han de suposar un impuls notable a la capacitat de l'òrgan judicial de saber la llengua de comunicació de les parts i faciliten que hi pugui respondre amb mitjans adequats.

És ben sabut, i com indiquen els informes anuals del Departament, que l'ús del català en aquest àmbit continua sent molt baix. Facilitar l'opció lingüística de les parts, canalitzant correctament la informació i proveint els recursos per atendre-la, ha de millorar la presència normal del català a la justícia i l'exercici de drets que hi estan associats.

Per aquest motiu us demanem que des del Col·legi feu les actuacions informatives necessàries respecte dels col·legiats, perquè sàpiguen que poden optar pel català des del mateix escrit d'inici del procediment. L'exercici d'aquest dret ha de contribuir que el català esdevingui una llengua d'ús habitual en la justícia i que els ciutadans percebin que qualsevol òrgan judicial els pot atendre en català sense inconvenients ni dilacions.