21 de gener: dia internacional de la Mediació

Des de principis dels anys 90, la UE va començar a interessar-se pels ADR en general, i la mediació en particular. Es va adoptar la Directiva 2008/52/CE del Parlament Europeu i del Consell de 21 de maig de 2008, sobre aspectes de la mediació en assumptes civils i mercantils. La seva obligada transposició ha permès que tots els estats membres, hagin de recollir necessàriament en els seus ordenaments jurídics, la mediació civil i mercantil, almenys, amb repercussió transfronterera.

Aquesta iniciativa va ser fruit de la preocupació, sobre el mal funcionament de la justícia i del molts obstacles trobats per accedir a la mateixa.

Els mecanismes ADR, provenen de la terminologia en anglès (Alternative Dispute Resolution), o MASC, de la terminologia de parla hispana (métodos alternativos de solución de conflictos), i com el seu propi nom indica, són mètodes per resoldre conflictes, diferents a la via judicial, per buscar solucions, evitant així, llargs, costosos i moltes vegades, frustrants litigis.

En la infinitat de conflictes, que planteja la vida quotidiana, es pot afirmar que, la confrontació es, de fet, l'última via per donar-li solució al problema. L'opció de la mediació, en el moment de fer front al conflicte, en un país com el nostre, on la carrega de treball a la que es troben sotmesos els tribunals de Justícia es molt elevada, fa que, acudir a aquests mitjans alternatius de resolució de conflictes, s'hagi de tenir en compte, entre la ciutadania.

El procés de la mediació, se centra, en promoure actituds en les parts, orientades en la identificació i protecció dels seus interessos, enfront de fer-ho per "tenir raó o dret", és un Win & Win (guanyar-guanyar).

Això propicia, la reducció de la confrontació, i amplia, per tant, les possibilitats de pactes o acords, en molts àmbits, com per exemple, comunitat de veïns, centres escolars, conflictes familiars, entre molts d'altres. Protegeixen enfront de les distorsions emocionals que es puguin tenir en una disputa o conflicte. Els acords assolits entre les parts, tenen un major índex de compliment, que no pas, les sentències judicials, dictades per un tercer, ja que les parts, són les que decideixen en tot moment, com es portarà a terme aquest acord. No som davant d'una situació imposada, sinó d'una situació pactada.

És un procés flexible i àgil. En pocs dies pot estar conclòs. El cost és inferior al de qualsevol litigi judicial. Redueix significativament la incertesa i la pèrdua de control sobre l'assumpte. Si les parts, no arriben a un acord de forma voluntària, mantenen intacte, el dret, d'acudir a la via judicial.

Faciliten també, la possibilitat de continuar mantenint entre les parts, millors relacions personals, comercials o empresarials, ja que no s'ha de sotmetre el conflicte, a un procés judicial contenciós, on s'acaba minvant aquesta relació que hi havia en un inici. La mediació, és un intent, de treballar amb l'altre, no d'anar contra l'altre.

No es pretén pas, que, el resultat del procés sigui, l'abandonament dels mecanismes tradicionals, ni de desplaçar-nos definitivament, fora dels processos judicials sinó, l'ampliació del ventall de possibles tractaments o opcions, que es puguin donar, enfront de una situació de conflicte.

Considerem que, és per tant, moment, d'anar-nos familiaritzant amb els mecanismes ADR, com la mediació, no només els que pertanyem a aquest gremi jurídic, sinó, la ciutadania en general.

La mediació es pot sol·licitar en qualsevol moment del procés, amb caràcter previ a la via judicial, durant la mateixa, i un cop finalitzada aquesta.

Des de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Granollers, oferim als ciutadans, un Servei d'Orientació en Mediació, on, els ciutadans que tinguin algun tipus de conflicte o disputa, poden adreçar-se, per obtenir informació de forma totalment gratuïta.