Dignificar el torn d'ofici

L'Icavor se suma a les reivindicacions del TOAD, la principal eina per garantir el dret de defensa de la població més vulnerable

Article publicat a SomGranollers el 4 de maig de 2023. Autora: Montse Eras.

Els advocats del torn d'ofici són els que defensen el dret a la justícia gratuïta de tota la ciutadania. Ara, però, són ells els que han iniciat mobilitzacions per reivindicar els seus propis drets per "dignificar" un servei que es presta per una remuneració infinitament més baixa que una assistència legal privada. I és que tot i que asseguren que l'assistència al torn d'ofici és vocacional, alerten que "els professionals comencen a pensar-s'ho molt i hi ha companys que ja s'han donat de baixa del torn d'ofici", explica Dolors Salazar, diputada del torn d'ofici de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Granollers i el Vallès Oriental (ICAVOR).

I és que l'Icavor és un dels col·legis territorials que s'han sumat al manifest del Consell de l'Advocacia Catalana en defensa d'un torn d'ofici de prestigi i qualitat, i un model de justícia gratuïta digna. Els advocats recorden que el Torn d'Ofici i Assistència al Detingut (TOAD) és la principal eina per garantir el dret de defensa de la població més vulnerable. Malgrat això, consideren que les administracions públiques no valoren la importància de la seva funció.

Per això, els lletrats del TOAD han fet arribar les seves reivindicacions, no només al Departament de Justícia, sinó també al Síndic de Greuges, i dijous passat iniciaven mobilitzacions davant la Ciutat de la Justícia, en les quals participaven una trentena d'advocats de l'Icavor. Els advocats reclamen a la Generalitat que s'incrementin els preus dels mòduls per la seva feina –que no s'actualitzen des de 2010–, i que adapti aquests mateixos mòduls al volum de feina que comporta cada tasca. Una guàrdia de 24 hores per donar assistència a tot el Vallès Oriental es cobra a 178 euros bruts i inclou fins a 5 assistències. A partir de 6 es cobra més (356 euros), però és el mateix preu que si s'arribés a poder donar servei a 20 detinguts. Salazar explica, però, que el més greu és que en les guàrdies "no es cobra disponibilitat. Per exemple, hi ha companyes que s'han d'organitzar un cangur dels fills perquè, si et truquen, les assistències són immediates. Però, si no et truquen, aquell dia no el cobres", denuncia. De fet, els caps de setmana fan torns de 48 hores i també poden rebre una trucada en qualsevol moment i no està garantit el cobrament per disponibilitat.

L'Icavor ha obert 10.000 expedients de justícia gratuïta en un any.

A l'Icavor hi ha 230 professionals adscrits al torn d'ofici. Al col·legi vallesà el TOAD té cinc llistes de guàrdia: atenció de detinguts, detinguts per violència contra la dona, víctimes de violència masclista, assistència a menors i estrangeria. "Som professionals especialitzats i ens desplacem tant a la comissaria de Mossos d'Esquadra de Granollers i Mollet, com la de Sant Celoni i Caldes. A vegades, l'acompanyament a una víctima pot suposar moltes hores", explica.

Salazar també alerta que, fins ara, l'assistència a violència masclista es cobrava amb un import inferior, i es mostra preocupada pels casos de menors i d'estrangeria, "perquè són assistències que han de ser immediates" i recorda que no es cobra disponibilitat.

Fora de les guàrdies, la situació també preocupa: "per exemple, en un procediment laboral, cobres un mòdul de 234 euros bruts, sigui quina sigui la quantitat demandada i el temps dedicat", explica.

En un any, ja sigui per l'atenció a comissaria d'un detingut o víctima, o per la demanda d'un advocat a les oficines del col·legi a Granollers, l'Icavor ha obert 10.000 expedients de justícia gratuïta. "Amb aquestes condicions i volum de feina, si per a molts –que tenim despatx privat– no fos vocacional, el torn d'ofici seria insostenible", assegura Salazar.

De fet, l'advocada recorda que la saturació dels jutjats és un element més que "patim tot els operadors jurídics i la ciutadania". A Granollers fa un mes s'ha obert un jutjat d'instrucció nou, però des de l'Icavor asseguren que tampoc garanteix una justícia ràpida perquè "les assistències s'han incrementat moltíssim".

+  Accés a la notícia - SomGranollers (4 de maig de 2023)