Ull!!!! Enguany la inspecció de treball i seguretat social controlarà la cotització per accidents de treball i malalties professionals dels advocats que treballen per compte aliè en despatxos professionals.

Us informem que durant l'any 2014, la Inspecció de Treball i Seguretat Social ha previst realitzar un control de la cotització per accidents de treball i malalties professionals (en endavant AT/MP) dels advocats que treballen per compte aliè en despatxos professionals. Concretament, la Inspecció comprovarà si s'han efectuat els canvis als epígrafs d'AT/MP d'acord amb la legislació vigent.

En aquest sentit, heu de tenir en compte que la disposició addicional 19a de la Llei 22/2013, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2014, amb efectes d'1 de gener de 2014 i vigència indefinida, modifica la disposició addicional 4a de la Llei 42/2006, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per al 2007, en la redacció segons la disposició final 17a de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de Pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2013, en el sentit de que redueix el tipus aplicable al tipus del CNAE 69 d'activitats jurídiques i de comptabilitat, de forma que, l'actual 1,65% es redueix al 1,35%, mantenint-se el tipus de la lletra "a" del quadre II sobre el "personal en treballs exclusius d'oficina" en l'1%.

La disposició addicional 4a de la Llei 42/2006, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per l'any 2007, va donar una nova regulació a la tarifa de primes d'AT/MP. Dintre dels nous mandats en matèria de cotització de contingències professionals, està l'obligació d'aplicar, en primer termini, el quadre de l'esmentada disposició addicional 4a, de la que destaquem la regla segona primer paràgraf, on es recalca que "és necessari considerar en primer lloc l'activitat econòmica principal de l'empresa i el CNAE que li correspongui". La tarifa de primes estableix una regla tercera, que suposa una correcció de la regla anterior, que implica la utilització dels tipus fixats al quadre II, els quals no tenen en compte tant l'activitat de l'empresa com l'ocupació realitzada pels treballadors. Aquest quadre II té caràcter transversal, ja que s'aplica a qualsevol de les activitats empresarials enumerades al quadre.

Segons la inspecció de treball, la regla general és l'aplicació dels tipus del quadre I, operant els del quadre II com a excepció a la regla general, i només en el que respecta als treballadors afectes a determinades ocupacions. L'esperit i la finalitat de la norma és aplicar el tipus assignat a cada CNAE com a regla general, ja que si fos possible aplicar les excepcions de forma generalitzada, es provocaria de fet un buidament de determinats CNAES, per la qual cosa les previsions normatives quedarien sense sentit, produint-se un efecte contrari al desitjat pel legislador. A més, l'aplicació de la tarifa de primes com a norma que disciplina l'obligació de cotitzar, no pot quedar a l'arbitri, interpretació o condicionaments particulars del subjectes obligats. Per això, en primer termini és d'aplicació a tots els treballadors de l'empresa el tipus establert al CNAE.

Entén la inspecció que, dins del quadre I, el CNAE aplicable a aquests treballadors és el 69 "d'activitats jurídiques i de comptabilitat". I en aquest sentit, la tasca de l'advocat és coincident amb l'objecte social de l'empresa, i per això, el tipus de la tarifa de primes no pot ser la lletra "a" del quadre II, que inclou al "personal en treballs exclusius d'oficina", sinó el genèric del CNAE, ja que l'objectiu de la norma ha de ser adequar el tipus de cotització al risc de l'ocupació o situació del treballador respecte del que es deriva de l'activitat principal de l'empresa, per lla qual cosa, si es tracta d'un despatx professional d'advocats i el treballador practica una activitat d'aquest tipus, amb independència del lloc de prestació, ha d'aplicar-se la tarifa general i no l'excepció de la lletra a del quadre II de la tarifa de primes.

Per altra banda, la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social, amb data 19 de juliol de 2010 va exposar el següent criteri: "la qüestió plantejada fa referència a la cotització per l'ocupació "de personal en treballs exclusius d'oficina" en les empreses dedicades a activitats jurídiques, a les que correspon el CNAE 09 6910. En contestació a aquesta consulta, s'ha d'indicar que, amb caràcter general, el tipus de cotització aplicable és el que correspongui al seu codi CNAE, però si l'ocupació del treballador es correspon amb algunes de les enumerades en el quadre II, haurà d'estar-se al tipus de cotització especificat per a la corresponent ocupació. En conseqüència, el personal de l'empresa que tingui com a ocupació "treballs exclusiu d'oficina", encara que facin referència a l'activitat de l'empresa, cotitzaran pel tipus corresponent a l'ocupació "a" del quadre II. No serà aquest el cas quan la pràctica professional comporti, per exemple, desplaçament a tribunals o altres organismes o l'assistència a clients o detinguts fora de la seu del corresponent despatx.

Ben atentament,

Ramon Ignasi Palau, Comissió de Comunicació i Comissió de Normalització Lingüística.

• Nota: Agraïm la col•laboració desinteressada del company Jesús Geli i Fàbrega