ICAVOR demanarà al Govern de la Generalitat la derogació de la circular 1/2011, sobre estrangeria als centres penitenciaris de Catalunya.
- Darrera actualització el 30 Juny 2015
- Vist: 1987
La Junta de Govern del Col·legi d'Advocats de Granollers demanarà al Govern de la Generalitat la derogació de la circular 1/2011, sobre estrangeria als centres penitenciaris de Catalunya.
La petició es farà d'acord amb un informe de la Comissió de Drets Humans del Col·legi, segons el qual la circular atempta contra drets fonamentals dels reclusos.
Granollers.- El 15 de setembre de 2011 va entrar en vigor la Circular 1/2011, sobre estrangeria als centres penitenciaris de Catalunya (posteriorment modificada per les Circulars 1/2012 i 1/2013), amb l'objectiu d'actualitzar els procediments d'intervenció que afecten la població reclusa d'origen estranger. Entre d'altres coses, aquesta Circular pretenia definir les peculiaritats dels objectius de treball amb les persones internes estrangeres envers la seva reinserció; millorar la informació que es facilita a les persones internes estrangeres i concretar programes individuals de tractament; afavorir un bon clima de convivència i prevenir conflictes; evitar l'aïllament social de la persona estrangera; millorar la coordinació amb les autoritats judicials, policials i administratives; i facilitar la formació i especialització del personal penitenciari.
Malgrat les lloables bones intencions d'aquest catà leg, sembla ser que la Circular vulnera els drets fonamentals més bà sics dels reclusos estrangers. Al menys això és el que considera la Comissió de Drets Humans del nostre Col·legi, que ha redactat un extens informe basat en les experiències dels companys, d'acord amb el qual la Junta de Govern demanarà a la Generalitat la seva derogació.
Ja d'entrada, la Comissió de Drets Humans considera que mitjançant les Circulars, que són simples mandats emanats de la potestat organitzativa de l'administració, no es poden "establir ni regular restriccions de drets". Tanmateix considera que, per mitjà de règims especials preventius i diferenciats, tractaments personalitzats, classificacions per graus de perillositat, mesures alternatives i altres formes de premis o cà stigs, etc., s'estan modelant les penes en funció de la concreta personalitat dels condemnats, aplicant una major severitat de la pena en funció del grau de irrecuperabilitat del penat.
La Circular "aposta clarament per polÃtiques de tornada per a estrangers que cometen delictes i per a immigrants en situació irregular" mitjançant l'obtenció del "consentiment exprés de la persona penada", sota l'amenaça de compliment Ãntegre de la pena. Aquesta modalitat de col·laboració premiada no deixa de ser una simple coacció que vulnera el dret a no declarar contra sà mateix i a no declarar-se culpable, la qual cosa mina la funció garantista de la jurisdicció penal i de les seves fonts especÃfiques de legitimació.
Val a dir que la Circular 1/2011 s'adreça exclusivament als estrangers que es troben als Centres Penitenciaris de Catalunya, la qual cosa evidencia la instauració d'un règim penitenciari dual amb tractament diferenciat per a aquest col·lectiu, en contra del que estipula la Constitució espanyola, l'Estatut d'Autonomia i el mateix Reglament penitenciari. A més a més, la Circular, en contra de l'esperit que subjau a la Llei i al Reglament penitenciari, no estableix cap mecanisme perquè els presos estrangers puguin accedir al tercer grau, ni permisos de sortida atenent a les seves variables, abocant-los al compliment Ãntegre de la condemna. Es tracta doncs d'una norma penitencià ria completament inadequada per a la reinserció, ja que ni tan sols tracta de compaginar la finalitat que pretén aconseguir amb la reinserció, convertint-se en conseqüència en un obstacle per aconseguir-la, i, per tant en inconstitucional.
La Comissió de Drets Humans del nostre Col·legi també denuncia que la Circular vulnera el dret a un règim penitenciari adequat, és a dir, aquell règim que, entre d'altres coses, ha de perseguir la reintegració dels reclusos en la societat. Precisament, atès que la majoria d'estrangers i minories ètniques es troben al paÃs en situació irregular, aquests són exclosos dels programes de reintegració que s'ofereixen a la resta dels reclusos, cosa que comporta una vulneració del principi de no discriminació.
Ramón Ignasi Palau, Diputat Comissió de Comunicació
Per a més informació:
Telf. 938792603
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.